امروزه زبان و فرهنگ به عنوان عناصر تشکیل دهنده یکدیگر در نظر گرفته میشوند. بنابراین کتابهای آموزش زبان انگلیسی بایستی مولفههای فرهنگی را در برگیرند و توانش بینفرهنگی را ارتقا دهند. با وجود این، تصمیمات دقیق باید با توجه به محتوای فرهنگ در منابع آموزشی و راههای ارائه فرهنگ اتخاذ گردد. در این تحقیق، تلاش شده است که ...
بیشتر
امروزه زبان و فرهنگ به عنوان عناصر تشکیل دهنده یکدیگر در نظر گرفته میشوند. بنابراین کتابهای آموزش زبان انگلیسی بایستی مولفههای فرهنگی را در برگیرند و توانش بینفرهنگی را ارتقا دهند. با وجود این، تصمیمات دقیق باید با توجه به محتوای فرهنگ در منابع آموزشی و راههای ارائه فرهنگ اتخاذ گردد. در این تحقیق، تلاش شده است که الگوهای نمود فرهنگی و تعاملات بینفرهنگی در کتابهای اینترچنج (به عنوان مجموعه کتابهای آموزش زبان انگلیسی برای فراگیران زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی در ایران) تحلیل شود. این تحقیق با استفاده از تحلیل محتوا و تصاویر و با توجه به ملیت˓ جنسیت˓ نژاد، به چگونگی نمود فرهنگهای مختلف در کتابهای اینترچنج 1 ، اینترچنج 2 و اینترچنج 3 ، و وجود و عدم وجود تبعیض و نابرابری پرداخته است. تحلیل کمی و کیفی دادهها مشخص نمود که گروه مردان (مذکر) سفید پوست به لحاظ فراوانی در هر سه کتاب غالب میباشند و در قالب مدل کچرو (1985)، هر سه حلقه درونی˓ بیرونی و گسترنده دارای نمود فرهنگی میباشند؛ لیکن نمود ملیتی حلقه گسترنده و فرهنگ آمریکایی از حلقه درونی وجه غالب میباشد. علاوه بر این˓ گرچه در این کتابها ارائه تعاملات بینفرهنگی در سطوح مختلف مد نظر بوده، لیکن تعاملات به طور عمده محدود به مولفههای سطوح ظاهری فرهنگ زبان مقصد (انگلیسی) بوده است و غالب بودن فراوانی مردان سفید پوست و فرهنگ ایالات متحده آمریکا حاکی از نابرابری در نژاد و جنسیت و پرداختن برجنبههای ظاهری (فیزیکی) فرهنگ در این کتابها می باشد. عدم توجه کافی به سطوح آمیزشی فرهنگ و جنبههای عمیقتر بینفرهنگی (بازتابهای انتقادی فرهنگ) در این کتابها، حاکی از نیاز به بحثهای سازنده درباره تعاملات فرهنگی توسط مدرسان زبان انگلیسی برای تکمیل محتوی این مواد درسی است.